niedziela, 11 kwietnia 2010

Krzyżyki smyrneńskie i ścieg z Rhodos - Hardanger Bands ( Area9)


    Nie są to typowe ściegi hardangerowe, występują jednak w tym wzorniku, pojawiają się też w wielu innych haftach, warto więc je poznać, choćby w popularnym ostatnio needlepoincie.

Nadal pozostajemy w polu 9 ( Area9).

    Trudno jest niezauważalnie pochować nitki po lewej stronie robótki, zwłaszcza kiedy wzorów mamy coraz więcej, dlatego w przejściu od jednego do drugiego ściegu za igłą zrobiłam od razu snopek -Vertical Sheaf Stitch- tą samą nitką.


    Dokładna instrukcja jego wykonania jest w opisie 6 (schemat Hardanger Bands ). Snopek związałam, dokładnie tak jak na schemacie w instrukcji i przeszłam do dalszej części ściegu za igłą. 

 







 







   


    Podwójne ściegi za igłą wykonujemy symetrycznie po obu stronach powierzchni 9 wg schematu, a następnie haftujemy aniołka ( Partial Flying-Angel Stitch ) nicią perłową o grubości # 8 (wykorzystałam końcówkę tej samej nitki, którą robiłam ściegi za igłą ) dokładnie w odległości tylu nitek tkaniny ile zaznaczono na schemacie . W tym przypadku łatwo jest policzyć, bo linie tworzące siatkę, na której naniesiono schemat, możemy traktować jak nitki tkaniny. Karta z opisem 6 zawiera rozrysowany wzór anioła, z zaznaczoną kolejnością wbijania igły i tego należy ściśle przestrzegać .

 






 













    Schemat anioła oraz ścieg z Rodos ( Rhodes Stitch ) wg. którego haftujemy główkę aniołka, w naszym przypadku będzie ona wykonana na 3 nitkach tkaniny. Rhodes Stitch .

     Pozostały nam jeszcze tylko krzyżyki smyrneńskie (Smyrna Cross Stitch ), między bloczkami, nicią o grubości' # 8, schemat ich wykonania powyżej.
 
Zwróćcie uwagę, gdzie i na ilu nitkach tkaniny należy je wykonać.  Smyrna cross Stitch.


    Krzyżyki smyrneńskie pojawiają się w wielu innych haftach, nie tylko hardangerze, kolejność wykonywania poszczególnych ściegów jest dowolna, podobnie jak w hafcie krzyżykowym, nie ma znaczenia czy haftujemy najpierw  /a potem   \  i analogicznie  - oraz I ważne aby zawsze to wykonywać jednakowo. Szczególnie ostatni ścieg kryjący powinien zawsze przebiegać tak samo !!!

Mamy już wyhaftowaną całą powierzchnię 9,  gotową do wycinania.

3 komentarze:

  1. Wspaniały instruktaż Krzysiu. Zastanawia mnie czy wykonujesz również haft casalguidi, który czasem łączą z hardangerem. A może masz jakieś ciekawe wzory do casalguidi bo necik nie daje zbyt wielkiego pola do popisu. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Poszłam wygooglować casalguidi i jestem pod wrażeniem !!! jeśli robiłam jakieś małe przeplatanki przypominające ten haft w hardangerze to nieświadomie ;)
    To chyba rodzaj haftu nakładanego, jest bardzo piękny, ale nieznany mi dotąd.

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie kupiłam książkę Piękne hafty Via Laurie. Dużo i wyczerpująco o hafcie casalgudi.

    OdpowiedzUsuń